Monday, January 17, 2011

Are there people in the background?


Often people ask me the style of which artist I follow when creating a a painting such as "Landscape with Caramel Taste". I am not aware of an artist who does or did it in the same style. Of course, the idea itself has been used before and my style has some predecessors. There were some other artists before me whose artworks made the basis for my own style. Fraction of space and its fragmentation was used by many artists - such as Picasso, Filonov, Marc Shagal, Lentulov; but all of them were doing in their own way. The bottom line is that my own style is different from anything created before and does not follow the footsteps of any other artist. Every artist manipulates with space pursuing his own goals and uses his own methods and approaches.

Lately, one of my admirers asked me an interesting question. In the window of the orange house in the background he spotted people. These people, according to him, were painted in such a way that they emerge vaguely in your memory, in your reminiscences, almost like ghosts. He also noticed that in many paintings done in the same manner as the "Landscape with Caramel Taste" the houses and trees appear as is someone tries to wake up the memories of some objects which were
surrounding this person at a certain time. Indeed, in my pictures, the motive of reminiscences does take place. When I exhibited my works in Russia, I used to be told that the paintings contain memories, like the ones of someone's childhood. I started to scrutinize my landscape. Perhaps, those people were right, and memories are encapsulated in my artwork. Though while painting these pictures, I did not paint people deliberately, they were present in my thoughts only.

This episode with the admirer's question reminded me an old story which happened to a well-know artist Krymov.  Krymov was painting plain-air, and when he finished painting, he was approached by a fisherman. The fisherman looked at the painting and exclaimed: "Ah, you painted my boat as well!" The artist was really surprised, because he did not paint any boats in the picture. After having a closer look at his painting, he noticed the boat. His eyesight would not allow him to see the boat in the terrain. But the professionally correct and right correlations of colour and tone did the job - the boat was in the picture.
Landscape with caramel taste now on http://andreysoldatenko.deviantart.com too



Russian Translate
Мне часто задают вопрос, стилю какого художника я следую, когда создаю работы, подобные "Пейзажу с карамельным вкусом". Я не знаю такого художника. Но на пустом месте ничего не происходит. Конечно, был кто-то раньше меня, чье творчество и послужил основой к созданию моего собственного стиля. Преломление пространства его дробление использовалось самыми разнообразыми художниками. Это Пикассо, Филонов, Марк Шагал, Лентулов, но все они делали это по-своему. И мой стиль в итоге не похож ни на одного из них. Каждый художник играет с пространством для своих особенных целей и использует свои авторские приемы.
Еще один интересный вопрос недавно задал мне один почитатель. Он увидел на заднем плане в окне оранжевого дома людей. Эти люди, по его словам, изображены так, будто всплыли в памяти слабо и почти призрачно. Он также заметил, что во многих картинах, подобных "Пейзажу с карамельным вкусом", дома и деревья проявляются как будто некий человек пытается вспомнить объекты, которые некогда окружали его.
В моих работах действительно присутствует мотив воспоминаний. Когда я показывал эти работы в России, то мне часто говорили, что в них как-будто заложены воспоминания из детства. Я начал всматриваться в свой пейзаж. Может быть они там действительно есть. Но в процессе работы над картиной я не писал людей, они присутствовали только в мыслях. Эта история с почитателем, чем-то напомнила давнюю историю, произошедшую с художником Крымовым. Он был на пленэре и когда закончил этюд, к нему подошел рыбак. Рыбак посмотрел на этюд и воскликнул: О, да ты и мою лодку нарисовал! Художник очень удивился, потому что никакой лодки не рисовал. Присмотревшись к своего наброску, он увидел и лодку. Его зрение не позволяло увидеть лодку в ландшафте местности, но профессионально правильно взятые соотношения цвета и тона сделали свое дело - лодка в этюде была нарисована.

No comments:

Post a Comment